wtorek, 18 stycznia 2011

Cyganie to złodzieje

          Przekonanie, że cyganie to złodzieje jest dość popularne zwłaszcza na wsi i w mniejszych aglomeracjach miejskich. Jak większość stereotypów jest on krzywdzący przez to, że uogólnia, sprawia, że występek jednostki staje się piętnem całej nacji.
          Na wsi bardzo często straszy się dzieci cyganami. Stwierdzenie "jak będziesz niegrzeczny to przyjdzie cygan i cię zabierze" jest na porządku dziennym. Mnie osobiści też straszyli w podobny sposób. Teraz wydaje się to zabawne, ale wtedy było to nie lada przeżycie. Pozwólcie, że przetoczę Wam pewne, autentyczne wydarzenie z mojego dzieciństwa :). Nie pamiętam ile miałam wtedy dokładnie lat może 6, a może 7. Postanowiłam z swoim starszym o rok kuzynem wybrać się do lasu na grzyby. Oczywiście poszliśmy powiadomić o naszych planach babcię, która akurat się nami opiekowała. Kiedy babcia usłyszała, ze chcemy sami iść do lasu zaczęła "biedować", a to, że się zgubimy, a to, że wilk nas zje. Jednak żaden z jej argumentów nie docierał do nas w żaden sposób. Gdy to zauważyła powiedziała "słyszałam, że cyganie przyjechali i rozbili obóz w lesie i na pewno jak was zobaczą to was zabiorą". Od razu kiedy usłyszeliśmy te słowa pobiegliśmy na drewutnię i zrobiliśmy dzidy. Oczywiście poszliśmy do lasu, tylko, że zmieniliśmy zamiary, zamiast na grzyby poszliśmy "polować na cyganów". Na szczęście nasza wyprawa zakończyła się porażką :P

A czy wy macie jakieś "doświadczenia" z tą mniejszością narodową?

2 komentarze:

  1. Tak mi się nasunęło przekonanie, że chyba nie potrafimy uczyć się na własnych błędach, bo to o Polakach poza granicami naszego kraju, a szczególnie na zachodzie mówi się, że są złodziejami...

    OdpowiedzUsuń
  2. Tylko takie że na biwaku w 5 klasie podstawówki ukradli nam piłkę do kosza:/ Ale cóż, trafiliśmy na tych złych cyganów.

    OdpowiedzUsuń